KADA POČINJE PRAVA NOVA GODINA?


Crtež: Danijel TrstenjakOvih dana je bila još jedna Nova godina, u koju smo uleteli nekako brzo. Uostalom kao i u svaku drugu. Bez pitanja i razmišljanja. Bila pa prošla. Dočekao sam je kulturno ali zadržano. Rekoh sebi: „Sve je to lepo, ali ja čekam na onu pravu“. Na onu, čije kose mirišu na poljsko cveće, čiji pogled leti kao lastavica. Na onu koja se topi od sreće dok se nežno sliva niz moja leđa ježeći ih maglovitim jutrima dok se budim na sve toplijem suncu. Onu, koja počinje na početku a ne po sred ove stare, hladne, bele godine, sede kao najstariji džangrizavi deda:

– D-d-d-deco, n-n-n-nemojte da se i-i-igrate napolju, vidite da je h-hladno. S-s-s-sačekajte p-p-p-(r)oleće. T-t-tada će sve d-d-d-da po-po-poleti, da-da-da cveta i raste na-na-na novo.

Ja stvarno ne znam koji je to deda ustao i rekao da nova godina počinje kada je sve mrtvo ili spava. Mora da je bio mnogo senilan i rastrojen. Njega možda mogu i da razumem, ali nas nekako ne razumem. Ne razumem kako su nam tako isprali mozak pa da slavimo osmi mesec(1) kao deseti, deveti mesec kao jedanaesti, a deseti kao dvanaesti!? Kao da nas je nečije “ja-pa-ja” zaslepilo pa smo prihvatili da umesto mar-ta(2) svake godine dočekujemo ja-nuar? Kako to da mu se radujemo dok pišemo šta ćemo raditi cele sledeće godine čekajući da dobijemo poklone. Zašto baš “ja-pa-ja” mesec koji samo grabi? Zašto ne “mar” mesec koji voli i poštuje sebe i druge!?

Ne znam kako smo sve zaboravili i kao hipnotisani se okrenuli da slavimo mrtvilo. Šta to počinje u sred zime? Ništa. Međutim, bez obzira na sve, mi uzvikujemo:

– Srećan nam novi mraz i novo belo ludilo!

Ja čekam prvi mart, kada sve počinje da raste i rađa(3). Tada ima smisla da poželimo jedni drugima berićet, razvoj, ljubav, zdravlje i sreću. Tada “moj” mesec septembar postaje ono što mu i samo ime kaže sedmi mesec.

Idem da poljubim Ledenu kraljicu. Poljubite i vi svoju Lednu kraljicu. Tako ćemo skinuti čini sa nas i početi svi zajedno da čekamo i slavimo početak, buđenje i rađanje nove godine i novog života.

1) Grčki jezik – srpski jezik:
– Epta (efta) – sedam
– Okhto – osam
– Enja – devet
– Deka – deset

Latinski jezik – srpski jezik
– Septem – sedam
– Octo – osam
– Novem – devet
– Decem – deset

2) Mar(t) = mariti jedan za drugoga

3) Ok, možda bi bilo prigodno da se slavi 21 mart, prvi dan proleća, ali ajde, da ne preterujemo (op. a.).

Priča: Branko Baćović
Crtež: Danijel Trstenjak

O Branko Baćović

Pisac (proza, poezija), dizajner, fotograf, glumac, muzičar. 4 višejezične pesničke zbirke / 18 samostalnih i 3 kolektivne izložbe. Dobitnik više nagrada i priznanja iz oblasti grafičkog dizajna i književnosti. Više na: Transformation Blog i Transformation Art.
Ovaj unos je objavljen pod Razmišljanje i označen sa . Zabeležite stalnu vezu.

22 reagovanja na KADA POČINJE PRAVA NOVA GODINA?

  1. Povratni ping: KADA POČINJE PRAVA NOVA GODINA? « Transformation

  2. Neda kaže:

    Tako je Branko! Revolucija je potrebna i na tom polju. Zato nam možda i je sve slabije i slabije i sveopće stanje u svijetu se pogoršava. To je razlog! Pobrkali smo mjesece pa sve krivo brojimo! Izgubili smo se u vremenu i prostoru, pa se tražimo i tražimo. 🙂

  3. LaBiLnA kaže:

    Već sam tamo odgovorila, pa tek sada pročitala ovaj post. Tu nam se negde termini preklapaju 🙂

    • Pa znači… oćemo da slavimo 1. mart? haha
      Pa da spojimo sa Danom žena! A sa druge strane katolički božić da spojimo sa pravoslavnim? 😉 Pa u decembru da imamo jedno 15 dana odmora a u martu bar 7! 😉
      A? ko je za? 😉 😉 😉

  4. Marina Majska kaže:

    Može li ovo da postane neka vrsta apela da se menja datum nove godine? 🙂

    • Pa može. Nije doduše bio point u menjanju, ali zašto da ne!? Point je bio u buđenju. Point je bio da vidimo kako mogu lagano da nas „vuku za nos“, a da mi to vučenje onda slavimo stotinama godina! Isto kao i jelka!!! (Ako naravno uzmemo da je nova godina počela Hristovim rođenjem) Otkud bre jelka u Jerusalimu!!!??? Pa je mi kao razdragano kitimo!? I čekamo sneg, jel kao Božić bez snega nije Božić, a ni Nova godina!!! Šio mi ga Đuro! Da ne govorim o crvenom Deda Mrazu! Nisu ga komunisti ofarbali, nego koka-srolja! Avet konzumerstva. Pijte koka-srolju i ima da vam bude lep život, ispod jelke u sred zime! Moći ćete bar da serete!

      • Marina Majska kaže:

        Za mene, godina počinje 15. marta – kad sam bila đak pelcovala sam se za taj datum – rođendan Branka Radičevića, neformalni dan škole, dan kada se okupe svi oni kojima su Karlovci, romantičari, romantika, vino, poezija, sunce, Stražilovo… negde na srcu… tako da, mart svakako…

  5. dudaelixir kaže:

    Uzeo si mi reči iz usta. Ni meni nije baš jasno zašto i šta slavimo, kad je isto, godinama. Baš sam razmišljala o razlogu SLAVLJA. Da li je slavlje kao, AKO BUDEMO VESELI, TAKVA ĆE NAM BITI I NOVA GODINA ili SMO SREĆNI ŠTO ISPRAĆAMO JEDNU MRTVOSANU I USRANU GODINU. Ja, baš nikada nisam vesela za doček. Nervira me sva ta halabuka. Jedva čekam da ispucaju petarde, pobacaju kašikare i da legnem ko čovek i naspavam se, jer, iskreno, PRIPUCAVANJE je počelo još u novembru i ne prestaje. Veruj mi, pre dva sata je opalila jedna, nadam se i poslednja, petardetina.
    Prava nova godina će početi, verovatno, onda, kada počnemo da živimo KAO NEKAD, a to će biti, NIKAD!!! 😕

  6. Pa da… prava godina će početi kada mi počnemo da živimo naše živote, preuzmemo odgovornost za naše postupke, mišljenja i osećanja… ne budemo non-stop prebacivali krivucu na državu, ženu, decu, babu, vreme, politiku… itd… i kažemo sebi „ja sam svoje sreće kovač“! I toga se držimo!

  7. OljaKa kaže:

    Zašto nas puštate da virimo u vaš dnevnik, a kao ne volite to? I kako ste to dočekali Novu Godinu kulturno al zadržano? Mislim, ovo drugo, nikako da shvatim. Jel to nisam dovoljno pametna ili nisam dovoljno porasla, ne znam?. I da, lepo ste odgovorili Dudielixir, a opet, napisaste lep tekst na temu nasleđa i viševekovnog aminovanja nečemu što su nazvali vreme i merenje istog, a vreme, vreme ne može, čak i da hoće da se izmeri, a mi, pa skoro svi to znamo, al opet, nekako volimo da znamo gde je početak, a gde kraj nečeg, pa bilo to i razdoblje koje se zove godina ( ko li joj dade ovakvo ime) ili razdoblje koje se zove život, a koji opet čine te, godine.
    Sviđa mi se ideja da početak nečeg novog bude kad se prirodno budi priroda, samo, ko li će da pokrene akciju da merenje novog vremena i započne od buđenja prirode. E, to je već veoma ozbiljan problem jer smo svi podosta suzili svoju svest, pa eto, puštamo da se sve odvija tako kako se već odvija, a mi se priklanjamo nasleđu i lepom i onom drugom, po nekad čuteći, a po nekad uz petarde, igru i pesmu, čak i kad nam do pesme nije.
    Kao i do sad, dobra ideja za lepo napisan post, tekst, kako volite:)

    • Hvala… hvala… Ma kulturno i zadržano… haha… Pa možda mislimo da je malo prerano za novu godinu… u sred zime… 😉 E, slažem se da nam je svest malo sužena između jahti, automobila i bazena… ali zato svako od nas može da je raširi koliko god hoće… Zato pozivamo sve koji to žele (da šire svest) da dođu da vežbaju na poligonu FBI…. a može i bilo gde… samo da se širi, povećava i množi 😉

  8. ĐORĐO kaže:

    Dolazi vrijeme Kineza, zato se treba uključiti i u proslavu njihove Nove godine.Zato, predlažem da slavimo sve Nove godine i onda nećemo pogriješiti.Samo daj Bože, da nam počnu konačno i Nove stizati bez problema, pa će biti i slavlja više.Ajd u zdravlju, vazda slavili i zdravo mi bili!

  9. Privateering kaže:

    Ovo ovde je već ozbiljna polemika. Neću se pridružiti na takav način. To je po meni još samo jedan ralog i način da prizovemo ono dete u nama,…da učinimo mladuncima još jedno bekstvo od surove svakodnevnice,…da smotamo još neki šareni papir i izmamimo nečiji osmeh,…da prenesemo neku radost (koliko god ona bila iznuđena ),još jedan način da pokažemo da postoje i drugi ljudi oko nas. Nikako nam nije uloga da sve umotmo u sivo i mračno. To je period za šareno,šuškavo,svetlucajuće…period da odmorimo oči od namrštenih,nezadovoljnih,…period za pesmu,holesterol,..Jednostavno da pokušamo da u tom hladnom periodu iznedrimo nešto toplo.
    A proleće,to je nešto sasvim drugo. I treba ga sačekati normalan i živ. I onda je sve lakše.
    Lično odbijam da budem živ samo u martu.

    Inače,sjajne su Vam ove strane.Obilazim,samo se ne javljam.Do sada.Čačnuli ste mi živac 😀

  10. dudaelixir kaže:

    Zaboravih da ti kažem srećno i sve najbolje su toj novoj, kad god da TI počne! 😀

  11. Exxx kaže:

    Zanimljivo i vrlo pronicljivo

  12. Marina… onda otvaramo šampanjac u martu, pravimo planove za novu godinu i usaglašavamo se sa novim ciklusom rađanja i rasta.

Ostavite odgovor

